12.07.2021

Komu powierzyć wykonanie audytu energetycznego przedsiębiorstwa?

Twoja firma podlega obowiązkowi wykonania audytu energetycznego? Jeśli zbliża się termin jego przeprowadzenia, na pewno szukasz firmy, która przeprowadzi go zgodnie z wymogami, rzetelnie, a zarazem w rozsądnej cenie. Pytanie jednak, czym konkretnie kierować się podczas wybierania usługobiorcy. Podpowiadamy.

Kto jest zobowiązany do wykonania audytu energetycznego?

Do wykonania audytu energetycznego są zobowiązane duże przedsiębiorstwa, a więc te, które w ciągu ostatnich lat obrotowych:

  • osiągnęły średnie zatrudnienie na poziomie 250 pracowników,
  • uzyskały obrót roczny powyżej 50 mln euro.

Obowiązkowy audyt należy wykonać raz na 4 lata. W przypadku firm, które niedawno spełniły kryteria klasyfikujące je jako duże przedsiębiorstwa lub dopiero weszły na rynek, czas na wykonanie audytu to 12 miesięcy.

Warto przy tym przypomnieć, że za niewykonanie audytu w terminie grożą poważne kary finansowe – nawet w wysokości równej 5% rocznego przychodu firmy. Dlatego od obowiązku nie warto się uchylać. Można jednak potraktować audyt jako szansę na optymalizację kosztów związanych ze zużyciem energii elektrycznej. Jego celem jest w końcu wskazanie największych „wycieków” energii oraz sposobów na zmniejszenie ilości prądu pobieranego z sieci.

Czytaj więcej: Jakie korzyści przynosi audyt energetyczny przedsiębiorstwa?

 Jak wybrać firmę, która wykona audyt energetyczny przedsiębiorstwa?

Audyt energetyczny jest poważnym przedsięwzięciem, którego realizacja może trwać nawet wiele tygodni. Konieczne jest przeprowadzenie wielu różnorodnych pomiarów połączone z analizą dokumentacji i obserwacji procesów zachodzących w firmie. Dlatego aby raport był rzetelny i realnie wniósł wartość dodaną, wykonanie prac w tym zakresie warto powierzyć sprawdzonym fachowcom. Oto kilka elementów, na które dobrze jest zwrócić uwagę.

Uprawnienia i kwalifikacje

Zgodnie z obowiązującymi wymogami prawnymi, wykonawca audytu energetycznego firmy musi mieć odpowiednią wiedzę oraz doświadczenie zawodowe. Wśród kluczowych wymagań wobec audytora można wymienić:

  • uprawnienia do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej, które zostały uzyskane po zdaniu stosownego egzaminu państwowego,
  • wykształcenie wyższe inżynierskie, w którym zostały zawarte zagadnienia dotyczące efektywności energetycznej,
  • kompetencje w zakresie wdrażania normy zarządzania energią PN EN ISO 50001.

Im wyższe kwalifikacje audytorów, tym większe szanse na rzetelność i celność postawionych przez nich diagnoz.

Doświadczenie w branży

Z uwagi na to, że zapotrzebowanie na audyty energetyczne przedsiębiorstw rośnie, na rynku pojawiają się nowi wykonawcy. Jednak jeżeli chcesz mieć pewność, że pomiary i badania zostaną wykonane przez ekspertów, lepiej postawić na współpracę z partnerem, który działa w tej branży od dłuższego czasu.

Dobre opinie

Warto np. zweryfikować referencje firmy, jak również sprawdzić, jaka opinia o niej panuje w środowisku biznesowym, a także w internecie. Im więcej pozytywnych rekomendacji, tym wyższe szanse, że współpraca z audytorami będzie satysfakcjonująca i pomoże podjąć decyzje co do optymalizacji zużycia energii w firmie.

Wsparcie przy finansowaniu audytu energetycznego w firmie

Wydatek na audyt energetyczny przedsiębiorstwa nie należy do małych. Ostateczna kwota jest uzależniona m.in. od wielkości firmy, branży działalności, poziomu zaawansowania i rozbudowania infrastruktury elektrycznej czy też zakresu, w jakim potrzebne jest przeprowadzenie prac. Niemniej jednak, jest to znacząca kwota.

Problem w tym, że decydowanie się na najtańszą opcję, z uwagi na chęć zaoszczędzenia, nie zawsze prowadzi do osiągnięcia zadowalających rezultatów. Właśnie dlatego doświadczone firmy oferują rozwiązania, które pozwalają uniezależnić się w kwestii wyboru wykonawcy audytu od ceny. Jedną z takich opcji może być optymalizacja składek PFRON.

Przedsiębiorstwa zatrudniające 25 pracowników są zobowiązane do płacenia kar na rzecz PFRON, jeżeli nie zatrudniają odpowiedniego odsetka osób z niepełnosprawnością. Istnieje możliwość optymalizacji kosztów składek PFRON, co może przełożyć się na bardzo duże oszczędności w skali roku. Tak wypracowaną nadwyżkę można przeznaczyć na sfinansowanie audytu za przysłowiową złotówkę.

Takie rozwiązanie pomaga wprowadzić w życie również evoSOLUTIONS. Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak działa audyt za 1 zł? Skontaktuj się i przekonaj, że to możliwe!

Warto sprawdzić:

30.12.2021

5 mitów na temat pomp ciepła

27.12.2021

Na czym polega obsługa pompy ciepła?

21.12.2021

Jak odliczyć ulgę termomodernizacyjną?